11:03 - Årsresume 2013

Tänkte ger er (eller snarare mig själv) en årsresume för 2013. So here it goes; 
 
DET HAR VARIT ETT GALET ÅR. Mesta dels positivt, tack och lov. Jag har blandannat: 
- Besökt Polen med massa sköna människor (Mars.) 
- Åkt till Miami (USA), i Mars. 
- Vunnit ITG Awards i kategorin Bästa Film. 
- Fått 10 MVG. 
- Tagit studenten (Juni.) 
- Köpt min första häst (november) 
- Fått mitt första riktiga jobb (november) 
 
Januari börjades med nyår hos Alex i Partille där vissa var lagom packade och jag hade feber och låg i soffan och lyssnade på Janis tjat om musik. Några dagar senare flyttade min älskade Remus (medryttarhäst) ifrån mig och det var jobbigt men inte fullt så hemskt som jag hade tänkt mig, haha. Jag träffade även en del nya människor (ett gäng som gick på samma skola och därför kände varandra) och ja, det var väl det som hände i januari. 
 
I februari fyllde jag 19år utan att vidare uppståndelse, fick lite grattis på facebook trots att jag tagit bort att jag fyllde år och i födelsedagspresent fick jag världens finaste Jofama-jacka och en del pengar. Runt den 13-14 satt jag, jakob och viktor och jobbade med mässhalsband i 16h i sträck. Några dagar senare åkte vi på skidresa med skolan till Hovfjället och jag och Anita ägde ut alla med våra nästintill obefintliga snowboardskills. Vi tvingade också ner Marie (som typ aldrig åkt skidor förut) för en röd backe och jag, anita och natalie (?) låg i backen, dubbelvikta av skratt. 
 
Någonstans i mars började jag äta nyttigt (fo real, galet) och den femte åkte vi till polen med skolan. Det var en grym resa (dock dog min iphone 4 på flygplatsen så jag var utan telefon hela resan, vilket sög) och jag lärde känna bästa Zinar, en grymt skön kille som tidigare bara passerat obemärkt förbi i skolan. Vi shoppade billigt smink, drack billig alkohol och lekte roliga lekar vid matborden. 
 
"Vem fan tror du att du är?!"
"en grönsak :'( " 
 
Den 24e samma månad åkte vi (familjen) till Miami, Florida och dess underbara shoppingmöjligheter. Efter fem dagar på vattnet mellan olika öar så bodde vi på Miami Beach i ett par dagar innan vi åkte hem. Fick med mig fem par skor hem, varav ett par är sålda (uggsen), ett par är använda en gång (studenten) och ett tredje par bodde jag i hela sommaren (vans). 
 
I april var vi hemma igen och vi firade Alices 11 års dag. Jag fortsatte mitt tränande på Nordic Wellness när jag inte pluggade eller träffade mina nya vänner. På instagram var typ 90% av mina uppladdade bilder bilder på min frukost och samma månad började vi repa inför ITG Awards som vi skulle spela på. Temat var disco och Jag, Jim, Petter, Assar, Huusko och Frida bestämde oss för att spela I Will Survive, Its raining men, Stayin Alive, Im So Excited och en femte låt jag inte kommer ihåg vilken. 
 
I Maj blev vädret bättre och bättre och den 17e var det dags för ITG Awards och vi var peppade som fan efter två dagars generalrepeterande (heter det så?). Jag kom in fel på samtliga "Im so excited" (eftersom jag började själv) och It's raining men gick jättebra och det var så jävla roligt att sjunga den. Men det bästa var ändå att jag vann kategorin Bästa film med mitt bidrag "Hjärtat slutar nästan slå" (som var mitt projektarbete som jag förövrigt fick MVG på). På kvällen samlades ett stort skönt gäng i Slottskogen i det fina vädret och hela världen var underbar. 
 
Första juni var jag på Lerum Gymnasiums studentfest och den SÖG. Först kö för att komma in som tog en timme, sen 45 minuters kö för få hänga in jackorna och sen miljoner folk i baren vilket gjorde det omöjligt att beställa, och sen han jag väl bara där i ungefär 1,5h (betalade 250kr för att komma in också...) innan jag fick ett jävla scenstaket i huvudet och blev jätterädd för att jag skulle fått en hjärnskakning eftersom jag själv skulle ta studenten några dagar senare. Vakterna på utsidan var idioter och trodde jag grät för att jag var full (vilket jag verkligen inte var) och jag blev tröstad av en random tjej och senare av Anton som trodde jag grät pga dåligt självförtroende, haha. 
 
Den femte juni var det min tur; STUDEEENTEEN! Var jättenervös och trodde jag skulle spy på morgonen men så fort jag träffade Jonas och Magnus på bussen så gick allting över och sedan hade vi en trevlig champagnefrukost vid Berzelligatan inne i stan, innan vi tog oss till Packhusplatsen där studentmiddagen och utspringet skulle hållas. Efter typ två timmars väntan ute (tack och lov var det fint väder) så fick vi komma in och under själva middagen körde jag och Anita lite mangemakers-, abba- och sandi thom-låtar som lärarna nästan hade tvingat oss till (för att driva ut tiden lite). Fick ett solstråle-stipendium och ett "Sångfågel" stipendium på 2000kr. Sammanlagt under middagen var jag på nog på scenen 5-6 gånger. 
 
Utspringet gick snabbt men var ack så roligt för jag gav järnet och sen fick jag nån stresschock eller någonting för jag minns ingenting mellan scenen vi sprang ut på tills att jag hittade morfar i folkmassan. Alla andra var helt blurriga tills jag sakta kände igen folk. 
 
Efter studentflaket (som jag också gav järnet på trots att jag var helt nykter) så hämtade pappa mig i stan och vi satt i bilkö i typ en halvtimme. Vilken student va? Väl hemma väntade en studentmottagning och jag blev besviken på mina vänner för de ljög mig rätt upp i ansiktet och höll inte de som de hade lovat. Jag var grymt opepp på studentfesten och tog på mig ett par svarta shorts och nått mer och träffade upp Phop, John och några fler på en ful pub inne i stan för lite pre-party. Men studentfesten (som var på Sticky) var hur rolig som helst och jag hade träningsvärk i magen dagen efter.
 
Tre dagar senare var jag och Vican på Håkan Hellströms konsert i Slottskogsvallen och det var MAGISKT. Vi stod typ fem meter från scenstaketet trots att vi inte hade köat alls och allt bara var så jävla fint. 
 
 
 
Samma månad var jag på ITGs skolavslutning med Jim och började hänga på Arbetsförmedlingen med Phop. Midsommar spenderades på en grym fest ute i skogen och jag fortsatte mitt tränande på Nordic Wellness. 
 
I juli var jag hos mormor och morfar på Bräcka, besökte Köpenhamn med Vican, var i Stockholm och hängde en del i Halmstad och på Tylösand. Mycket resande helt enkelt. Vart lite naiv efter kvällarna på Leffes men var gör det om hundra år när allting kommer kring? 
 
I Augusti var jag nära på att flytta upp till en hästgård i Kungälv men efter lite provjobbande ångrade jag mig och jag stannade i underbara Göteborg. När de nya ettorna började på ITG så klädde jag, Anita och Natalie ut oss till nördar och försökte smälta in och vi lyckades faktiskt rätt bra tills någon av lärarna avslöjade oss, men det vart ju lite meningen också. Sjukt roligt var det iallafall. I augusti startades även denna bloggen som skulle komma att bli en dagbok från mitt nya liv som stallskötare men eftersom jag bangade det "jobbet" så började jag skriva massa andra saker här istället. 
 
I september hände inte mycket förutom att jag kollade brutalt mycket på film och hade en och en annan mental break-down. Besökte den årliga Årjängsmarknaden, hade klassutgång och det var väl det som hände i September.
 
I Oktober spenderade jag typ halva månaden uppe i Åmål i brist på annat att göra. Lekte med barn, åt pannkakor, myste med underbara Valter och åt godis i mängder.  Vi var även i Stockholm igen (familjen) och jag kollade på OC typ dygnet runt. Det var också här jag bestämde mig för att jag ville ha en häst och jag lyssnade hela tiden på låtarna från Les Miserables. 
 
I början av november stod livet stilla och hästen jag hade provridit (casper) var inte alls så bra som jag hade hoppats på. Men ett par dagar senare var jag och red Exie för första gången. Var inte så imponerad efter första gången men efter andra gången var jag fast. Den 15 november veterinärbesiktigdes han och den 17e stod han på stallplanen på Bua Gård. Jag var hästägare för första gången i mitt 19åringa liv. En fantastisk känsla. 
 
December har gått fort. Runt den 15e haltade Exie i galoppen och två dagar senare var han svullen och varm, dock inte halt. Sedan dess har han blivit longerad, och riden på långa tyglar, och gradvis har han blivit bättre och igår när jag red honom kändes allting bra, till och med galloppen. Ska fortsätta rida väldigt försiktigt i några dagar till och förhoppningsvis är allting bra sen. Men han är inte halt och han är förövrigt pigg och glad så vet inte vad det kommer ifrån. 
 
 
 
I december har jag även varit i London (vilket inte vart så spännande, kanske hade jag för höga förväntningar) och firat jul här hemma. På julafton red jag och Filippa ut barbacka i stormen och idag är det nyårsafton, vilket jag inte kommer fira. Kanske träffar Phop, vem vet.
 
Mina planer inför 2014 är att komma igång med träningen igen. Det är väl ungefär så långt jag har tänkt. Borde verkligen sluta bita på naglarna också men det är ack så jävla svårt. Jag borde också ge kaninerna mer tid och det kommer väl när det blir ljusare ute. Äsch, detta kommer bli ett bra år. Life's what you make it. Och nu när jag har världens finaste häst så kan det väl inte bli något annat än bra. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback